Sagada - Reisverslag uit Sagada, Filipijnen van Maike & Erik (Groen-) Kiers - WaarBenJij.nu Sagada - Reisverslag uit Sagada, Filipijnen van Maike & Erik (Groen-) Kiers - WaarBenJij.nu

Sagada

Door: Maike

Blijf op de hoogte en volg Maike & Erik

05 Juli 2014 | Filipijnen, Sagada

WOW! Alleen al voor de rit er naar toe, moet je naar Sagada gaan. De Halsema Highway (volgens de Lonely een van de mooiste wegen ter wereld) gaat van Baguio langs allerlei bergkammen en haarspeldbochten naar het centrum van de Filippijnen. Sagada zelf is een klein bergdorp met verrassend genoeg een aantal (5) Westerse toeristen. De belangrijkste activiteit hier is hiken. We zijn de lulligste niet, dus doen de eerste dag een hike die zonder gids goed te doen is. Een paar kilometer vanaf ons guesthouse zijn zogenaamde 'hanging coffins' te bewonderen. Juist, hangende doodskisten. En waar die dan hangen? Nou, gewoon hoog in de rotsen. Het is ons een raadsel hoe die doodskisten daar komen, maar indrukwekkend is het wel. Ook in een grot onderaan een bergpad zijn deze coffins te zien. Echt heel freaky, want sommige doodskisten zijn kapot gegaan en met een beetje moeite (en als je geen gêne hebt) zou je dus in de kisten kunnen kijken. Dat doen we natuurlijk niet. We lopen het bergpad verder af (onze kuiten zijn verdrievoudigd) en stuiten opeens op een prachtig uitzicht op rijstvelden. Het lijkt wel een schilderij: overal gebeurt iets. Over het algemeen lijkt dit dorp een beetje op de Ardennen: het is fris, veel naaldbomen, mooie bergen... Maar als je dan de hoek om gaat en tegen rijstvelden aanloopt weet je dat je echt in een ander continent bent.

Sagada bevalt ons goed, al is het er na achten doodstil. De backpackers verenigen zich bij ons guesthouse, we kopen wat biertjes bij de winkel die op het punt staat te sluiten en wisselen onze ervaringen uit. Wat is reizen toch mooi...

De dag erna gaan we met een gids op pad. Sagada staat erom bekend een van de koudste plekken van de Filippijnen te zijn, maar daar hadden we tot nu toe nog geen last van. Vandaag is het echter een ander verhaal. Het is koud, het regent en we moeten op tijd uit bed om een hike van 3 uur te doen. De kerk, de waterval, de echo-vallei, de uitzichten: het is allemaal even prachtig. Het enige nadeel is dat we totaal verkleumd en doorweekt weer terugkomen. Het mag de pret niet drukken, Sagada is top!

Vandaag hebben we de Halsema Highway weer mogen afleggen. We zijn nu terug in Baguio en hebben een paar reisdagen voor de boeg. Morgen gaan we met de bus naar Manila, om de dag erna naar Puerto Princesa op Palawan te vliegen. Daar zullen we de laatste weken Filippijnen doorbrengen met duiken, snorkelen, chillen op een boot en lekker eten.

• 06 Juli 2014 - 17:43

Jet De Lange:

He Maike en Erik,

Super is het daar he. John en ik zijn daar ook geweest (89), hebben met het busje vastgezeten, aardverschuiving, hiken is er prachtig, door vleermuisgrotten gelopen en uitgegleden. Lokale markt was super, met varkens koppen. Hebben jullie sagada weaving ook gezien en zijn jullie al langs de rijstterrassen van Banawee geweest.
    Super groetjes jet

• 06 Juli 2014 - 17:45

Jet:

Al aan de balut geweest als culinaire freak moet je dat echt proberen

• 09 Juli 2014 - 07:30

Maike & Erik (Groen-) Kiers:

Balut durven we allebei (nog) niet aan. Erik heeft wel een one day chick gegeten, dat vond ik ook al redelijk stoer. Sagaa was prachtig! Banaue doen we een andere keer.