Vigan & Baguio - Reisverslag uit Baguio City, Filipijnen van Maike & Erik (Groen-) Kiers - WaarBenJij.nu Vigan & Baguio - Reisverslag uit Baguio City, Filipijnen van Maike & Erik (Groen-) Kiers - WaarBenJij.nu

Vigan & Baguio

Door: Maike

Blijf op de hoogte en volg Maike & Erik

01 Juli 2014 | Filipijnen, Baguio City

* Vigan *
Na een busrit van 4 uur met een lokale bus (geen aanrader, wij zijn echt veel te lang) kwamen we een paar dagen geleden aan in het prachtige Vigan. Het deed ons denken aan Trinidad, Cuba. Het kleine centrum is echt geweldig mooi behouden (Unesco World Heritage), er is minder gemotoriseerd vervoer en dat compenseren ze met paard en wagens. We like! Het eten hier is geweldig (onze favoriet: poqui poqui - aubergines met ei) en de mensen supervriendelijk. We zijn werkelijk de enige niet-Filipino's in het plaatsje en iedereen zwaait en lacht naar ons. Een totaal andere ervaring dan Manila, to say the least.

We besluiten -bij gebrek aan een nachtleven en terrassen- een avondje stappen in 'tha club' (waar ze voornamelijk liedjes draaiden over stappen in tha club). Erik verbaast zich tijdens de toiletgang dat er voornamelijk 'vrouwen' in de mannen-wc zijn. De dag erna hangen we de toerist uit: met paard en wagen doorkruisen we het centrum en bezoeken we allerlei musea. Een echte aanrader, want met de hitte is rijden in zo'n koetsje best wel relaxed!

Om nog verder af te koelen, zoeken we een internetcafe op en besluiten we om de reis maar weer eens om te gooien. We zijn nog een paar weken in de Filipijnen en vertrekken dan voor 10 dagen naar Hong Kong! Tips voor hotelovernachtingen, do's & don'ts, etc zijn van harte welkom!

* Baguio *
Met de particuliere bus (wel een aanrader, want ruim en met airco) rijden we een prachtige rit langs de kust, op weg naar Baguio. De geschatte reistijd van 4-5 uur is altijd meer dan het maximaal aantal uren, maar daar zijn we inmiddels aan gewend. Met de bus rijden we vanaf San Fernando de bergen in. Een idyllische rit, met uitzicht op rijstvelden en nevel tussen de bergen. Dan opeens uit het niets zijn we in een grote, drukke stad, geplakt tegen de wanden van de bergen en gebouwd rondom een oude Amerikaanse legerbasis. Er is veel verkeer, smog en superveel mensen op straat (Baguio heeft 300.000 inwoners). Het is even wennen, maar het heeft ook wel iets aparts. 's Avonds gaan we naar een pub en raken aan de praat met een stel Finnen die hier zijn om verpleegsters aan te nemen voor Finland. Het is erg gezellig. In tegenstelling tot de rit naar Sagada die we morgen gepland hadden, hebben we een chilldagje. Met karaoke (pas de eerste keer so far!), massage van een blinde Filipino, een scheerbeurt voor Erik en een fan-tas-tische maaltijd bij Cafe By The Ruins (als je eens in de buurt bent...).

We zijn allebei snotverkouden door de overgang van airco-hitte-airco-hitte, dus zo'n dagje was wel lekker. Morgen gaan we dan echt hier weg, nog verder de bergen in naar Sagada via de Halsema Highway (google om de spectaculaire rit te zien). Adios!

Tip van Flip: Heb je last van muggenbulten? Tiger Balsem blijkt een goed medicijn tegen jeuk!

• 01 Juli 2014 - 20:50

Manon:

He Maike, toch wel je lijflied gezongen he?!

• 02 Juli 2014 - 01:57

Maike & Erik (Groen-) Kiers:

Ja heel gek, maar Anouk kennen ze hier niet. :-)

• 04 Juli 2014 - 07:56

Debbie:

Wat een avonturen maar weer, gaaf! Jullie honeymoonparadijs ziet eruit als in een film, prachtig!